sunnuntai 29. kesäkuuta 2008

Parvekepuutarha

Ystäväni ja pääpuutarhurini kävi kylässä. Hän käy vuosittain antamassa käytännön syntymäpäivälahjani. Hän esikasvattaa parvekkeelleni taimet ja istuttaa ne purkkeihin. Monena kesänä olen saanut nauttia runsaan ja makean tomaattisadon kasvihuoneestani. Tänä vuonna olen ollut erittäin saamaton parvekkeeni suhteen (lorvirus). Kalusteet olivat talviteloillaan pressuun käärittynä, purkit tyhjiä tai viime kesän kukkaset nököttivät kuivahtaneina niissä. Tyhjensin mystisen kesäkukkien siemenpussin pariin muovipurkkiin viime syksynä, joten akileijan hennot taimet lötköttivät parissa purkissa tuomassa hieman vihreää sävyä. Joka kerran parvekkeella käydessäni mietin, että lähipuutarhurilla pitäisi käydä. Käymättä jäi, mutta pääpuutarhurini laittoin parvekkeeni kesäkuntoon yhdessä hujauksessa. Kuusi siirrettiin seinän viereltä nurkkaan. Laventeli, kesäkurpitsa, tomaatti kukkivat omissa purkeissaan ja jokaisessa iloista loistetta tuo sametti- ja timanttikukat. Täytyykin olla tarkkana tuon tomaatin kanssa, ettei myöhästy mehiläisen töistä. Sarvet oikeaan asentoon viritettynä puen kuvainnollisesti musta-keltaraidallisen puvun ylleni ja surisen pumpulipuikon kanssa pölyttämässä tomaatin pienet hennon keltaiset kukat, jotta saan makoisia herkkuja palkakseni. Kiitos Pääpuutarhurille!
Tämä sudenkorento ilahduttaa minua verhoissani. Joskus auringon säteet tekevät kimallusta särmikkäisiin helmiin. Näitä olen tehnyt paljon pikku lahjoiksi ja arpajaispalkinnoiksi. Tämä roikkuu hakaneulalla, mutta pääasiassa olen kiinnittänyt niitä rintakoruiksi ja hiuspinneihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti